26 november 2008

Ugnen är bäst – ingen protest!

En nyupptäckt favorit: en god fiskgratäng (fast utan ost över)
  • i botten av formen: hackad lök, det funkar som smörj säger farmor
  • lite fisk (sej, hoki eller lax, typ.)
  • några droppar pressad citron, kanske
  • salt
  • och skjuts in i ugnen, på 225 grader!
  • blanda lite vispad grädde och crème fraiche (eller bara cf) i en skål
  • pressa lite vitlök
  • tärna tomater
  • häll i en dutt soja
  • och lite sambal oelek
  • och mycket färskfrusen örtagårdskrydda
  • och lite salt och peppar
  • (idag tog jag i lite sweet chilisås också)
  • häll röran över fisken som stått i ugnen en stund och ställ in en stund till(en halvtimma vill fisken vara i ugnen allt som allt)
  • Servera med basmatiris!
Fy vad gott!

2 kommentarer:

Anonym sa...

de låter de minsann. kan du laga mat linda? jag tänkte nog att du inte kunde det, men det var ju bara en gissning.
det låter iallafall väldans gott. själv åt jag ärtsoppa idag, svår slaget må jag säga (dock mormor som lagat till den)

Linda sa...

Klart jag kan laga mat! Jag är till och med bra...
Ärtsoppan har jag dock inte upptäckt ännu...