19 november 2008

Dagens ord: fenomen.

Jag skulle kunna uppröras och skriva om fenomenet Blondinbella som jag upptäckte igår (tack och lov, först igår). Hon har liksom blivit hela Sveriges alltiallo-rådgivare. Det känns inte helt okej att folk tycker det är normalt att komma med alla sina frågor till en som fortfarande går på gymnasiet (Hur skriver man ett bra CV och hur får man jobb? Hur ska jag göra för att orka börja träna? Vad ska jag köpa för byxor om jag vill se smal ut? När är en rimlig ålder att skaffa barn?).

Jag skulle också kunna uppröras av fenoment yta. En väninna (det är kul att skriva väninna, men jag skulle aldrig kunna säga det högt.) berättade om ett typ Gomorron Sverige-program hon sett som handlade om en tidningsredaktion där alla hade skönhetsopererat sig lagom till utgivningen av ett nummer med temat Yta och där en av hjältarna slog fast att skönhetsoperationer inte alls handlar om yta: "Jag är fortfarande samma person inuti som jag var innan!" (Jag dör av skratt, gör inte du det också, Matilda? Fast samtidigt är det ju sorgligt...)

En annan sak som jag skulle kunna uppröras av är fenoment Allt om barn. Jag skumläser DN.se varje dag och där lägger Allt om barn sina blänkare med rubriker som "Så gör du för att lita på din tonåring – tips och råd", "Läkaren: Ljud blir högre för barn än för vuxna", "Därför sliter barnen upp klapparna på julafton" (Den artikeln handlar om en seriös forskning i ämnet), "9 tips – så får du ekonomiska barn", "Så tolkar du bebisens bajs", "Trappor hemma – så skyddar du barnen". Om det verkligen finns behov av en sådan nättidning så blir jag mörkrädd: hur inkompetent och blåst får man vara som förälder?

Ja, såna där saker och mycket annat skulle jag kunna uppröras över i min blogg. Men vill man ha en sån blogg. En arg blogg. Hurdan blogg vill jag ha? Varför?

Varför bloggar/bloggar inte du?

3 kommentarer:

Anonym sa...

vadå dyrkar inte du blondinbella?

man måste ju ändå bli lite imponerad av henne. eller blondinbella som fenomen.
hur kommer det sig att att, jag har ingen aning om hur många men sjukt många, verkar se henne som och tro att denna 17åriga(!?) tjej är någonslags expert på allt som har med livet att göra.
hur gick det till? hur lyckades hon med det?

men någon måste man ju fråga om allt, så varför inte denna 17åriga flickan som idag har en snyggdag!?

jag tycker du ska ha en arg blogg.

Linda sa...

Hahaha, jag kan ha en lagom arg blogg då och då, för din skull. Och för min.

Ja, det är imponerande, eller märkligt eller jag vet inte vad, att hon är livsgurun.

Du är rolig!

Linda sa...

HAHAHA, sjukt roligt att du länkar till blondinbellas blogg. KNÄPPSKALLE!

Jag vill inte ha en blondinbellablogg... Hon kom väl inte hit för att stanna? Till min blogg alltså...