13 november 2008

Let them go!

Dagens lektion i systematisk teologi handlade om kristologi (läran om Kristus).
Om Jesus inte är Gud har kyrkan i alla tider, ända från början, bara sysslat med avgudadyrkan. Jag är helt övertygad om att Jesus är Gud, en del i gudomen, men föreläsaren ledde oss in på avgudarspåret ändå. Inte att Jesus skulle vara en avgud, men att det finns annat i vår tid som vi kristna faktiskt dyrkar som gudar.
Martin Luther beskrev avgudar som något du förtröstar på vid sidan om Gud, eller istället för Gud. Ekonomin, fotbollen, IKEA, Internet, utbildningen, platt-tv:n, modet, välfärden, hårfärgningsprodukter, pojkvännen, bilen...
Vi bär alla omkring på olika saker som vi sätter vår lit till, och det tynger oss.
Det finns så mycket att ta itu med, det finns så mycket kvar att jobba på, förbättra, sträva efter! Ibland tappar man ju helt hoppet när man påminns om sånt här, men idag blev jag faktiskt inspirerad – du och jag, Guds församling och hela världen har en sån potential att bli finare! Tänk om vi låter Jesus vara Herre över allt och gör oss av med allt vi tror vi behöver för att räddas.

Vilka himla avgudar bär du omkring på? På vilket sätt hjälper de dig? Vad händer om du ställer ner dom där du står och går vidare utan dom? Vad händer om du låter Gud vara Gud, och endast han?

Känn ingen oro. Tro på Gud och tro på mig. [Lovely jesusord från Johannesevangeliet 14:1]

3 kommentarer:

Anonym sa...

hur gör man det?
för mig verkar det som en omöjlighet att bli av med dem.
gör man sig av med alla "fysiska" avgudar så finns de man har i tanken eller handling kvar, eller? hur gör man sig av med dem?
jag kan nog inte säga att jag har gjort ett ärligt försök att klara mig utan "avgudar".
vad gör man utan sina avgudar? :)

ursäkta att jag ramblar på.
tack och hej

Linda sa...

Oj, hjälp. Du menar att jag ska ge dig svar?
Men jag ställer samma fråga som tidigare istället (moahaha)
"På vilket sätt hjälper dina avgudar dig?"

Jag vet inte om jag har försökt tillräckligt jag heller. Ibland är det svårt att känna igen avgudar, eftersom de är så accepterade av samhället... Alla har dom. Men det gör ju inte saken bättre.

Anonym sa...

jag tror faktiskt mina avgudar hjälper mig göra vardagen lite mer lättuthärdlig. (bra sätt att se på vardagen, kanske inte)
ger de inte någon slags livskvalité? trots allt.
men inget som tar fokus från Gud är väl nyttigt egentligen.

hmm...

aja, du behöver inte svara linda:)