14 november 2008

Jul, jul, strålande jul...

I år väntas svenskarna julhandla för sextioen miljarder kronor. Det blir runt sextusensexhundra kronor per person. Och i dagarna korades Årets julklapp: en upplevelse. Fantastiskt! Men med tanke på de här enorma siffrora borde upplevelserna vara i stil med Shoppingrunda med mamma i mellandagarna.

När jag ser dessa siffror tänker jag att julen är den stora skuldavskrivningshögtiden, då alla skuldbelagda mammor och pappor har chansen att köpa sig fria från hela årets tidiga dagislämningar och sena dagishämtningar. Men det är klart: man måste ju jobba halvt ihjäl sig årets andra dagar så att man har råd att köpa alla de här julklapparna. Och så måste man köpa ännu mer julklappar, eftersom tiden med barnen blir knappare. Och kommande år måsta man jobba ännu mer. Och nästa jul slår julhandeln nya rekord.

Igår kom senaste numret av Trots Allt och i tidningen låg ett litet reklamblad/presentkort med texten: Försöker du hitta en julklapp till någon som har alla prylar?
Jaaaa! Precis, helt rätt! Det är min operation just nu. Tyvärr kan jag inte tänka mig någon i min familj som skulle vilja ha en helårsprenumeration på Trots Allt (men jag vet en som önskar sig en förnyad prenumeration!).
I natt drömde jag att vi inte skulle köpa några julklappar till varandra i min familj. Jag kommer inte ihåg reaktionen, men upphovet till drömmen måste delvis ha varit att Matilda berättade om en kompis till henne vars familj förra året skippade allt vad julklappar heter. Istället gick de på bio tillsammans. Vad mycket pengar man skulle spara. Och plats, för hur många av oss brukar rensa bort saker i takt med att vi får nya?
Förra året drog vi syskon ner på julklappsinköpet genom lottning som gick ut på att var och en bara behövde köpa en julklapp till ett syskon. Till våra föräldrar och deras respekive gick vi ihop. Och i Emils familj är de inne på hemmagjorda presentkort i form av tjänster.

Det är ju egentligen helt galet hur mycket pengar som cirkulerar inom en familj kring jul, när alla ska köpa julklappar till alla för det är ju ändå jul! Tänk om de här sextioen miljarderna kunde få en större omloppsbana i år: runt grannarna (råkade skriva granarna först men det är ju mer talande för hur det är i dag), runt dom som inte har någon familj, runt dom som inte har något hus, runt dom som inte bor i Sverige, runt dom som inte vet vad jul är.

Och tänk om vi kunde komma ihåg att vi kan visa kärlek på andra sätt än att öppna plånboken.

(Julklappstips: en get eller en rättighet av typen Rätt till frihet och säkerhet, en julmiddag.)

4 kommentarer:

Kristin sa...

Uhuhu, du har så rätt, och jag blir så skuldmedveten, för jag älskar ju verkligen paket! Jag gillar inte onödiga dyra pryttlar, men jag gillar paket! Särskilt gillar jag att slå in dem (jag gör nog av med jättemånga träd eftersom jag gillar omslagspapper så mycket), men jag gillar att öppna dem också. Och så gillar jag när de ligger under granen och ser färgglada och roliga ut. Vad ska jag ta mig till?!

Linda sa...

Åh.
Jag älskar också paket. Både att få och att ge. Men mest älskar jag nog paket, det är ju sjukt spännande.

Men jag tycker inte att paket ÄR julen. Men i vår familj kan jag känna att själva paketutdelningen faktiskt är grejen med julen, särskilt när vi firar en jul hos mamma o en hos pappa - då är det som vi har två julaftnar bara för att alla ska få dela ut sina paket...

I år ska jag försöka skänka pengar för ungefär den summan jag köper julklappar för.

Kristin sa...

nej men klart att julen inte _är_ paket. julen är ju jesus födelsedag vetja. så jag brukar också ge samma mängd pengar som jag köper julklappar för, till något bra. i present till jesus. vad ska man annars ge honom liksom?

nej, jag menade bara att om man ska stryka julklappar så blir det ju inga paket ... och så ... och det är tråkigt. tycker jag. kram!

Anonym sa...

6600:-
Jag ligger hopplöst efter i julhandlandet. Vad ska det bli av mig?
Å andra sidan deltar jag rätt bra i konsumtionssamhället övriga delen av året så jag drar nog mitt strå till stacken för en framtida världsomvälvande kollaps. =)