26 april 2009

Till Gustaf...

... och andra saftsugna.
Här är ett enkelt recept på löjligt god citron saft:

3 citroner
2 himla kilo socker
2 msk citronsyra (finns vid kryddorna i affären)
2 liter kokande vatten

Tvätta citronerna och skala av skalet med potatisskalare.
Skär bort allt det vita och släng.
Skiva det som blir kvar av citronerna.
Lägg skalet och fruktköttet i en stor gryta/skål/bunke och blanda med sockret och syran.
Häll över det varma vattnet och rör om.
Låt stå med lock i ett dygn. Rör om då och då och lukta mycket för det doftar hur gott som helst.
Sila och häll upp på flaskor.

När du sedan vill ha ett glas: häll i en ganska stor del saft med en bra bit större del vatten.
Mmm!

7 kommentarer:

G sa...

hmm...cykla bort till ica och köp en flaska citronsaft - 10min.

Tar ta en sväng förbi Örebro i sommar och se om den är värd allt jobb.

Zohan va det ja =)
Funderade på vilken film vi såg där borta men kunde inte komma på. tack.

Linda sa...

Sannerligen jag säger dig: det är värt det, men du är så klart varmt välkommen till örebro i sommar!

Vi såg Packat & Klart när de var i LA och på stranden i Santa Monica. DÄR HAR VI VARIT!!!!

Kristin sa...

en ganska stor del saft med en bra bit större del saft. mycket saft blir det! :)

Emil sa...

ska man verkligen blanda saft med saft?

Linda sa...

Nu dyker ni upp minsann!

erikL sa...

haha.när det ska rättas då är vi många som smyger oss fram linda.
saften är säkert jättegod.

föresten så tycker jag du ska lära dig baka surdegs bröd, jag har det som projekt bara att jag inte kommit igång än. men åh så gott de kommer bli när jag lärt mig.

G sa...

Högtryck i kommentarer. Men lågtryck och regn i uppsala. =(

Men helg iallafall =)